Recent hebben we bij JvESCH de eerste volledig elektrische loader aan ons machinepark mogen toevoegen. Dankzij een elektrische aandrijving en accupakket is de Giant G2200 X-TRA co2 neutraal, emissie arm en doet hij geluidloos zijn werk. Bij JvESCH zal de machine vooral ingezet worden voor bestratingswerkzaamheden en licht grondwerk.
Welke voordelen levert de machine ons en onze klanten op?
Het was een bewuste keuze om voor deze 100% elektrische loader te gaan, vertelt directeur Ton van Esch. We zetten bij JvESCH sterk in op verduurzaming en deze machine past daar goed bij doordat hij volledig emissievrij is. We verwachten hiermee op jaarbasis 10.000kg tot 12.000 kg CO2 te besparen. Hiermee kunnen we nog beter inspelen op de behoeften van onze klanten. Ook is de machine vrijwel geluidloos en onderhoudsarm doordat een elektrische motor veel minder onderhoud nodig heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan motorolie en de bijbehorende filters die een volledig elektrische machine niet langer meer nodig heeft. Ook heeft hij dankzij de 520 Ampère-uur accu voldoende accucapaciteit om een hele werkdag mee te gaan op de meeste klussen die we met deze machine uitvoeren.
Het is natuurlijk echt een andere machine als de diesel die we hiervoor hadden maar hij bevalt verrassend goed, vertelt Jeremy Swanenberg. Waar we met de oude machine eerst twee lagen van een pak stenen moesten afhalen om het pak te kunnen optillen, is een heel pak voor deze machine geen enkel probleem. Daarnaast rijdt hij hard genoeg om een stukje over de weg te rijden als dat nodig is. Doordat de machine volledig geluidloos is, voorkomen we niet alleen overlast voor de omgeving waarin we werken, maar dit is ook een stuk veiliger omdat je hierdoor je collega’s beter hoort.
De keuze voor deze nieuwe machine is heel weloverwogen gemaakt, we hebben drie elektrische loaders van verschillende merken op proef gehad en deze kwam van de drie het beste uit de bus. Van de andere twee geteste loaders had één in de praktijk niet genoeg hefkracht, ook lag de reactie snelheid lager en was het machinegevoel minder aanwezig. De andere machine die afviel was te abrupt met zijn bediening en had krachtstroom nodig om hem op te laden. Dat was voor ons niet praktisch vertelt Jeremy. Deze heeft gewoon een 230 volt aansluiting, waardoor we vrijwel overal kunnen laden. Dit doen we meestal in de avond als we hem binnenzetten in de voertuigenloods. Daarnaast proberen we hem op advies van de fabrikant zo vaak mogelijk ook tussendoor op te laden als dat kan. Met een volledig opgeladen accu kunnen we 3 uur heel intensief met de machine werken maar bij lichte bestratingswerkzaamheden heeft hij op het einde van de werkdag nog wat capaciteit over. Ook heeft deze een verwijderbaar veiligheidsdak waardoor je droog zit bij slecht weer.
Stefan Danklof vult zijn collega aan “dit is echt een machine die past bij het werk wat wij doen”.
Over Jeremy
Machinist klein materieel Jeremy Swanenberg werkt inmiddels al 23 jaar bij JvESCH. De eerste twee jaar als leerling via school en vanaf 2000 als vaste kracht voor JvESCH. Jeremy vertelt: Eigenlijk ben ik er al bij sinds JvESCH begonnen is met Infrawerk. Dat ik hier al zolang werk geeft wel aan dat ik het prima naar mijn zin heb. Het is een fijn bedrijf om voor te werken met prettige collega’s. Ook heb ik altijd prettig contact met de uitvoerders. Naast machinist op de nieuwe elektrische loader werkt hij ook veel op de minigraver en af en toe op grotere kranen en loaders. Ik vind het leuk om op verschillende plekken te werken maar het allermooiste vind ik projecten waarbij je ook echt het eindresultaat van je werk ziet, zoals bij de wijk Koningsoord in Berkel-Enschot.