In 2019 startte JvESCH en aannemersbedrijf Van Wijlen B.V. de opleiding Weijs werkend leren. Een gloednieuwe opleiding die het gat opvult tussen aan de ene kant het tekort aan breed opgeleid personeel met praktijkkennis en aan de andere kant de behoefte naar goed geschoolde medewerkers binnen het vakgebied van infra, sport en groen.
Natuurlijk leuk bedacht, dat leren in de praktijk. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk? Wij gingen langs bij Kees van Antwerpen, zelfstandig ondernemer en één van de praktijkdocenten van Weijs werkend leren. Om hem te vragen wat hij precies doet en een middagje mee te lopen tijdens één van zijn praktijk lessen.
Wat doe je precies bij Weijs werkend leren?
“Wat ik sjouw bij firma Weijs? Ik ondersteun Arie en werk vooral aan een stukje vertaling tussen theorie en praktijk. Met name door de simpele dingen die je tegenkomt in de praktijk, door die al af te vangen hier op school. Wat ik de jongens tijdens de lessen dan ook mee probeer te geven is dat ze dus ook niet te moeilijk moeten denken en het gewoon moeten doen. Dit doe ik om de twee weken op vrijdag, waarbij elke les een ander thema heeft. De ene keer is het straatwerk, dan grondwerk en ook een beetje riool.
Uit eigen ervaring weet ik dat als ik van de dingen die ik op school heb geleerd, als ik daar nog ongeveer 20% van gebruik in de praktijk is het veel. Er wordt vaak te moeilijk gedacht. Theorie is belangrijk, maar uiteindelijk is het toe kunnen passen in de praktijk nog veel belangrijker. We hoeven hier niet tot 2 millimeter achter de komma te kijken. Een halve centimeter of een centimeter is voor ons goed genoeg.”
Leren door te doen
“Door te doen blijven dingen hangen. Zo hebben de jongens straks een voorsprong als ze in het werkveld beginnen. Daarstraks waren we bezig met de laser. Dat ging niet in één keer goed, maar dat hoeft ook niet. Laat ze maar 40 keer een hoogte pakken, dat geeft niks. Als ze maar het vertrouwen krijgen van; ik kan het. Want die 41ste keer ging het wel goed en dat is het belangrijkste. Ze moeten vertrouwen krijgen in zichzelf.
Er hangt wel altijd een groot ding aan merk ik; niet iedere jongen pakt zomaar de laser om een hoogte te meten. Want daar hangt altijd een hele hoop vanaf. Soms ligt het straatwerk of het riool niet goed en dan valt of staat het bij vertrouwen hebben in hun eigen en de manier waarop ze daarmee omgaan. Dat proberen we ze mee te geven.”
“Bij mij komt het echt vanuit de theorie vandaan en bij Kees echt vanuit zijn praktijkervaring. Voor deze opleiding is het verschrikkelijk belangrijk dat je ook kunt praten vanuit de praktijk en op een praktische manier kunt denken. Dat maakt dat Kees echt een aanwinst voor de opleiding”
– Arie Versluis
Probleem oplossend vermogen
“We werken in een cultuur waarin we, als er een probleem ontstaat met 10 man bij het probleem blijven hangen en allemaal naar een ander wijzen. Ik heb altijd geleerd het gewoon op te lossen, ongeacht wie de oorzaak is. De jongens moeten weten wat iets kost en de opdracht ook waar kunnen maken. Ze moeten weten waar de grenzen liggen en hoeveel we daarvan af kunnen wijken om toch nog iets goeds te leveren. Je hoeft niet altijd een 10 te scoren, een 7 is soms ook goed. Dat probeer ik hen mee te geven.”
Weijs werkend leren
De lat wordt vanuit de opdrachtgevers steeds hoger gelegd en er is een tekort aan breed opgeleid personeel. Hieruit ontstond Weijs werkend leren, een ‘werken en leren’ opleiding. Doordat werken en leren binnen de opleiding wordt gecombineerd doen de studenten tijdens de opleiding al praktijkkennis op en hebben ze na drie jaar, bij voltooing van de opleiding een erkend mbo-diploma. Met baangarantie bij één van de aangesloten bedrijven en een voorsprong in het werkveld op andere net afgestudeerden.
Interesse in Weijs werkend leren? Neem een kijkje op de website en maak een afspraak om een keer proef te draaien.


