De gemeente Breda stond voor de uitdaging om de Japanse Duizendknoop te bestrijden op het terrein waar een remise voor streekvervoer gepland was, een remise in dit geval is een soort depot voor het opslaan en onderhouden van het wagenpark. Vanwege de schadelijkheid van deze plant voor funderingen was het essentieel om de grond te saneren voordat deze aan de provincie werd verkocht. De gemeente heeft JvESCH de verantwoordelijkheid gegeven om deze opdracht nauwkeurig uit te voeren. We spraken met projectleider Bart Mies om inzicht te krijgen in de verwijdering van de Japanse Duizendknoop en de bijzonderheden van dit project.
Probleemgeval
De Japanse Duizendknoop De Japanse Duizendknoop is een invasieve exoot. Dit betekent dat deze plant van nature niet in Nederland voorkomt en schadelijk is voor inheemse soorten, omdat de plant andere planten verdringt. De Japanse Duizendknoop veroorzaakt zelfs schade aan funderingen en rioleringen, wat het noodzakelijk maakte om het terrein van de busremise te ontdoen van deze plant. Om de Japanse Duizendknoop te verwijderen, moest de grond worden ontgraven op de plekken waar de plant aanwezig was. De grond werd vervolgens afgevoerd naar een onderwaterdepot in Arnhem. Hier krijgt de wortel geen zuurstof meer en wordt op deze manier vernietigd. Na het ontgraven werd het gat zorgvuldig weer opgevuld. Hoewel de uitvoering van deze taak op zichzelf niet buitengewoon ingewikkeld was, nam de complexiteit toe door de noodzaak om te verifiëren en aan te tonen dat de grond daadwerkelijk schoon was. Dit leidde tot meerdere inspecties, waarvoor JvESCH verantwoordelijk was.
Samenwerking met een ecoloog
In dit project heeft JvESCH samengewerkt met een ecoloog. Bart verduidelijkt: “Tijdens het uitgraven was er steeds een ecoloog aanwezig om te controleren of er nog wortels in de grond aanwezig waren. Indien de ecoloog op een bepaalde diepte nog een wortel aantrof, werd er minimaal 30 centimeter extra afgegraven om ervoor te zorgen dat de Japanse Duizendknoop volledig was verwijderd.”
Bruce de speurhond
Een opmerkelijk aspect van dit project was de inzet van Bruce de speurhond, speciaal getraind om de Japanse Duizendknoop op te sporen. Bart vertelt: “In principe is dit precies hetzelfde als een drugshond, maar dan gericht op de Japanse Duizendknoop. Wij wisten eerst helemaal niet dat dit bestond. Toen we erachter kwamen, hebben we Bruce de speurhond meteen ingezet. Het bleek een zeer effectieve manier te zijn om de grond te controleren.” Wetenschappelijk bewijs om volledig zeker te zijn dat de grond daadwerkelijk schoon is, is de grond ook nog getest in een laboratorium. Bart licht toe: “Er is een monster genomen van de ondergrond en naar het laboratorium opgestuurd. Daar hebben ze de grond getest. Het resultaat toonde aan dat er geen resten werden aangetroffen, waarmee wetenschappelijk is aangetoond dat de grond daadwerkelijk schoon is.”
Schone grond
Door het ontgraven van het terrein is de Japanse Duizendknoop succesvol en volledig verwijderd en konden de voorbereidingen voor de bouw van de busremise beginnen. De grootste uitdaging was het bewijzen dat de grond daadwerkelijk schoon is, maar er zijn diverse en innovatieve methoden ingezet om dit met zekerheid te kunnen zeggen, waarbij met name Bruce de speurhond uitblonk.