Infraproject Emmamolen

Afgelopen maanden mochten we in opdracht van de gemeente Heusden een infraproject realiseren bij de Emmamolen, tegenover het restaurant en de bakkerij Emmamolen in Nieuwkuijk. Wij spraken hierover met Kay Welten, werkvoorbereider bij JvESCH.

Wat het infraproject tegenover de Emmamolen inhoudt

‘Als totaal aanpakker van de buitenruimte weten wij als geen ander hoe er verantwoordelijk en met kwaliteit voor het project én de omgeving moet worden gewerkt. We werken integraal en ontzorgen de opdrachtgever in meerdere disciplines’, vertelt Kay. ‘Met het infraproject Emmamolen realiseerden we parkeerplaatsen, zodat bezoekers voortaan op een veilige manier terecht kunnen bij de Emmamolen en niet meer langs de weg hoeven te parkeren.

Uiteraard hielden we bij het infraproject bij de Emmamolen rekening met de bomen. Daarom lieten wij voorafgaand aan de werkzaamheden een uitgebreid plan van aanpak opstellen, dat werd beoordeeld door onze collega Tom Greve, projectleider en boomtechnisch adviseur bij JvESCH. Zodat we tijdens de uitvoering van dit infrastructuurproject zo goed mogelijk met de bomen om konden gaan en schade konden voorkomen.’

Solidrain Connect-elementverharding en halfverharding

‘De parkeerplaatsen werden gerealiseerd met Solidrain Connect-elementverharding. Dit is een waterdoorlatende verharding, waardoor hemelwaterafvoer niet nodig is. Deze verharding zorgt ervoor dat regenwater direct kan wegzakken in de bodem, zodat de stand van het grondwater op peil blijft. Hiervoor blijven de bomen ook na de aanleg van de parkeerplaatsen toegang houden tot water en andere voedzame stoffen in de bodem.

Daarnaast realiseerden we rijstroken in halfverharding. Hiervoor gebruikten we BGSPad. Met dit materiaal krijgen de rijstroken een natuurlijke uitstraling, terwijl de rijstroken hard genoeg blijven om overheen te rijden. Door BSGPad te gebruiken, zorgden we dat deze stroken meer draagkracht kregen dan de originele ondergrond kon leveren. Het materiaal biedt een hoge weerstand tegen spoorvorming, is zelfreparerend en een 100% gerecycled product. In combinatie met Solidrain Connect-elementverharding en halfverharding hergebruikten we het puin dat vrij kwam bij het Kentalis sloopproject als bouwstof/fundering. Door op deze manier te werken ontstonden er duurzame werkgangen in dit infraproject waardoor we het aantal transport bewegingen konden beperken.’

De bomen in deze omgeving

‘De bomen, die in goede conditie verkeerden en vitaal genoeg waren, werden met toestemming gesnoeid. Indien nodig ontgroeven we enkele delen nabij bomen met een kleine kraan, maakten we gebruik van stambescherming of richtte we een gebied beschermd in met bijvoorbeeld bouwhekken. Met oog op de bomen, de kwaliteit en de omgeving stond het zo duurzaam mogelijk werken centraal tijdens dit project.’